Simona Michalíková14. apríl 2020

Srí Lanka: krajina divokých vĺn, opíc a čaju

Strávili sme 2 týždne na Srí Lanke bez cestovky a bez osobného šoféra. Prepravovali sme sa len lokálnymi autobusmi, vlakmi a tuk-tukmi. Ochutnávali sme miestne špeciality, stratili sa v džungli, naučili sa surfovať, roztláčali pokazené autobusy, napadli nás opice. Využili sme naplno každý deň a vytvorili sme si spomienky na celý život.

Perla Indického oceánu. Ceylón. Srí Lanka. Alebo ako jej hovorím ja, nedokonalo dokonalý raj. Prvé, čo si vždy predstavím, sú zelené čajové plantáže, dlhé opustené pláže, opice a divoké vlny.

Základné informácie

Srí Lanka, je ostrov nachádzajúci sa tesne pod Indiou v Indickom oceáne. Je výrobcom čaju, škorice a rôznych korenín. Hlavným mestom je Colombo. Ostrov nemá vymedzenú hlavnú sezónu, pretože sa počasie mení v závislosti od lokality. Počas zimných mesiacov je hlavná sezóna na juhozápade a počas leta na severe a východe. My sme ju navštívili vo februári. Na internete sa nachádza viacero rád ako si zostaviť vlastný itinerár a väčšina z nich zahŕňa viacdňovú návštevu hlavného mesta, aby ste sa prispôsobili krajine. My sme mestá takmer úplne vynechali (bola to dobrá voľba).

Doprava

Cesty na Srí Lanke sú väčšinou preplnené a veľmi hlučné kvôli trúbiacim autobusom a tuk- tukom.

srí lanka

Hlavnými kráľmi ciest sú šoféri autobusov. Chodia uprostred oboch pruhov, trúbia, nikomu sa nevyhýbajú a nepoznajú pomalú jazdu. Predbiehajú všetko, čo im príde do cesty a chodia do protismeru. Neexistuje presne stanovený cestovný poriadok. Idú, keď sa autobus naplní.

V autobuse sa nachádzajú väčšinou dvaja hlavní šéfovia – šofér a chlapík, ktorý zháňa ľudí a vyberá cestovné. Autobusy sú veľmi lacné, ale dosť pomalé. Majú veľa zastávok, ktoré nie sú presne označené. Zastavujú tam, kde im ľudia pri ceste zamávajú. Väčšinou je klimatizácia nahradená otvorenými oknami a chýbajúcimi dverami. Niektorí šoféri len spomalia, aby cestujúci mohli vyskočiť. Mnohokrát sú veľmi preplnené (telo na telo). Cestovanie autobusmi bol veľký zážitok.

Časť prvá: 1.-5. deň Negombo – Ella

1. deň Negombo – Dambulla

Po dvojdňovom cestovaní prilietame na letisko Bandaranaike, nachádzajúce sa len niekoľko kilometrov od blízkeho mestečka Negombo. Po prílete nás ovalilo teplo a vysoká, takmer 90 % vlhkosť.

Tuk-tukom sme sa presunuli do neďalekého Negomba. Hlavným dôvodom bolo autobusové spojenie do Dambully. Mesto samo o sebe toho veľa neponúka, teda okrem skákajúcich rybičiek v oceáne. Boli to malé, asi 5 centimetrové rybky, ktoré nám vo vode skákali do tváre a po hlave. Po krátkom osviežení na pláži sme zamierili do prvej reštaurácie, ktorú sme našli. Keď sme uvideli, že reštaurácia má kuchyňu za sprchovým závesom, potvrdili sme si, že očkovanie proti týfusu bol dobrý nápad.

V Negombe sme nastúpili na autobus, ktorý sa hneď v strede prvej križovatky pokazil. Šofér zavolal všetkých chlapov z autobusu a išli ho roztláčať na krajnicu. Počas 5 hodinovej cesty sa pokazil autobus, nabúrali sme, išli sme v jednosmerke do protismeru, ale nakoniec živí a zdraví prichádzame do Dambully na ubytovanie.

2. deň Dambulla – Habarana

Ráno sa začalo úplne bežne. Čaj, ovocie, pečivo a opica, ktorá nám to všetko chcela ukradnúť. Rýchlo sme zistili, prečo sa nás domáci pán neistým hlasom pýtal, či naozaj chceme raňajkovať vonku. Opica nás pozorovala až kým ju domáci nevyhnal. Vysvetľoval nám, aký je to večný boj medzi nimi a opicami. Oni vyháňajú opice zo svojich pozemkov a opice potom naháňajú ich. Väčšinou vraj vyhrávajú opice.

srí lanka: opica

Prvou zástavkou bol chrámový komplex Dambulla Cave Temple.

chrámový komplex Dambulla Cave Temple

Je to komplex piatich jaskynných chrámov, v ktorých sa nachádza až 150 sôch Budhov a množstvo nástenných budhistických malieb. Celý komplex je posvätný, takže pri vstupe je potrebné sa vyzuť, zahaliť ramená a nohy po kolená.

Následne sme navštívili Spice Garden, ktorú nám odporučil šofér tuk-tuku. Je to záhrada korenín, resp. rôznych liečivých rastlín, ktorou nás previedol hlavný vedúci. O každej rastlinke nám povedal krátky výklad. Povedal jej využitie, prípadne nám ju dal ovoňať, ochutnať alebo vyskúšať z nej vyrobené produkty.

srí lanka: spice garden

Zastavujeme pri kurkume a vedúci bez opýtania natrel Mišovi niečo na nohu. S úsmevom nám oznámil, že je to účinný odstraňovač chlpov. (Naozaj bol.) Exkurziu sme zakončili mierne nútenou masážou chrbta. Teda hneď po tom, ako naši „maséri“ (robotníci záhrady) dofajčili svoje cigaretky.

Nasledovala Pidurangala rock a výstup na susednú Sigiriyu, tzv. leviu skalu.

srí lanka: Sigiriya tzv. levia skala

Aby ste vyšli až na vrchol Sigiriye, musíte zdolať cca 600 schodov. Všade v okolí je veľké množstvo opíc.

Sigiriya: opice

Okolo celého komplexu Sigiriye sa nachádajú vodné kanály, v ktorých žijú krokodíly. Neveriacky sme jedného zahliadli, takže sme vystúpili z tuk-tuku nech ho lepšie vidíme. Obkolesila nás banda desiatich opíc, ktoré po mne začali skákať. Chmatom ako z Bud Specer-ovky som ich zopár odhodila. Tuk-tukár (znalý zákernosťou opíc), rýchlo dobehol, zobral Mišov ananás (ktorý ich mimochodom prilákal) a rozhodil ho po okolí. To nám dalo čas na rýchly únik. Po zrátaní škrabancov od opíc (Mišo ostal zas bez skriveného vlásku) vyrážame na poslednú zástavku dňa, ktorou bolo pozorovanie slonov v národnom parku.

srí lanka: pozorovanie slonov v národnom parku

srí lanka

3. deň Habarana – Peradeniya

Ráno sme sa presunuli do bývalého hlavného mesta Kandy. Hlavným lákadlom je budhistický chrám Temple of Tooth (Chrám Budhovho zubu).

srí lanka: Temple of Tooth

srí lanka: chrám

V Kandy sme dlho nevydržali a rýchlo sme sa presunuli do pokojnejšej Peradenyie, kde sme mali rezervované ubytovanie. Navštívili sme botanickú záhradu – Peradenyia Royal Garden, ktorá bola krásna. Je tu veľa opíc a tisíce jeden a pol metrových netopierov (kaloňov), ktorí večer vylietajú na lov (úplne ako scéna z Batmana).

srí lanka: Peradenyia Royal Garden

Peradenyia Royal Garden

Po príchode na ubytovanie sme sa celý večer tešili na ikonickú jazdu vlakom cez čajové plantáže, ktorá nás nasledujúci deň čakala. Lístky som hľadala cez internet asi 3 mesiace dopredu, no nedali sa kúpiť. Písala som domácemu, u ktorého sme spali, či by ich neskúsil kúpiť osobne. Odpísal žiadny problém, vybavím. No..nevybavil, zabudol.

4. deň Peradenyia – Nuwara Eliya – Ella

Skoro ráno sme išli s domácim na vlakovú stanicu s malou dušičkou, že ešte kúpime lístky. Samozrejme, že lístky boli vypredané. Po chvíli za nami prišiel miestny zamestnanec a ponúkol nám niekoľkonásobne predražené lístky. Pohundrali sme a nasadli na vlak.

srí lanka

Vystupujeme na zastávke Nanu Oya. Nuwara Eliya je vysokohorská dedinka, v ktorej je množstvo čajových plantáží a aj viacero továrni, ktoré vyrábajú čaj. Za malý poplatok robia exkurzie, kde vysvetlia ako celý proces funguje. Ako bonus je ochutnávka ich čaju. My sme si vybrali Pedro Tea Factory.

čajové plantáže: Pedro Tea Factory

čajové plantáže na srí lanke

srí lanka: výhľad

S plnými batohmi čajov sa presúvame opäť k vlakovej stanici. Druhá časť cesty mala byť ešte krajšia ako predošlá.

A teraz otázka za milión. Koľko vecí sa môže za jeden deň pokaziť? Viac než dosť!

1. Začala búrka a vlak, ktorý ide vždy načas, meškal 90 min. (zbohom výhľady)
  2. V strede cesty za nami prišiel sprievodca, že na koľajnice spadol strom.
  3. Oznámil nám, že si máme zaobstarať vlastný odvoz, lebo tam ostaneme stáť až do rána. Vo vlaku sme ostali len ja, Mišo, Austrálčanka, Francúzska a starší anglický párik.
  4. Bola tma a my sme sa nachádzali niekde v džungli medzi malými dedinkami, kde bol slabý signál a žiadny spoj nadohľad.

Chvalabohu mal anglický pár v Elle zarezervovaného šoféra s 8-miestnou dodávkou. Ten po nich prišiel a oni nám všetkým ochotne poskytli odvoz.

5. Počas jazdy sa stala havária na priecestí, takže sme sa museli časť cesty vrátiť. Po 2 hodinách sme dorazili do Elly. Šofér nás odviezol takmer k ubytovaniu, ktoré sa nachádzalo skryté v strede džungle.

6. Ubytovanie sa nedalo nájsť na mapách, takže sme použili údaje GPS, ktoré mali uvedené. Unavení, hladní, blúdime tmavou džunglou bez jediného osvetlenia.

7. Zisťujeme, že údaje GPS boli chybné a sme na opačnej strane mosta. Zaklopali sme na najbližší domček a opýtali sa na cestu. Našťastie majiteľ poznal domácich, takže im zavolal, aby si pre nás prišli.

8. Zatrúbil tuk-tuk a v ňom boli opití Srílančania. Cestou sme povymetali všetky krajnice, no nakoniec nás bez ujmy na zdraví doviezli na ubytovanie.

9. Potom som už len vytriasla pijavicu z topánky, ktorá našťastie sama odpadla (asi od smradu mojich nôh po celom dni ha-ha 😀 ).

Ako bolestné sme mali zaslúženú večeru – mango, ananás, papája a melón, ktoré asi nikdy nechutili lepšie (od rána sme nejedli). Okolo nás lietali svetlušky a škriekali opice. Suma sumárum: aj napriek tomu, že sa pokazilo takmer všetko čo sa dalo, večera a ranný výhľad z terasy stál za všetky ,,drobné“.

srí lanka: raňajky

5. deň Ella

Ráno sme si vyšlapali Little Adam‘s peak a Ella rock. Po dobrom obede sme boli pozrieť Rawana falls a deň sme ukončili pri Nine Arch bridge.

Druhú polovicu výletu sme objavovali juh a západ ostrova. Džunglu s opicami nahradil piesok, metrové varany, korytnačky a malé gekony.

6.-14. deň Ella – Negombo

6. deň Ella – Tangalle

Tangalle je oblasť nachádzajúca sa na juhu ostrova. Sú tam dlhé opustené pláže, krásne rezorty, ale aj menšie pláže s reštauráciami priamo na pláži.

srí lanka: pláž

Ohúrili nás veľké vlny a dlhá, niekoľkokilometrová pláž. Na celej pláži sme stretli len pár ľudí a všade behali len malé kraby a psy. Prípadne cestou do reštaurácie to boli aj metrové varany.

7.-8. deň Tangalle

Nasledujúce ráno nás už čakal na dvore skúter, ktorý sme si vybavili na ubytku. Aj napriek tomu, že sme sa niekoľkokrát uistili, či je skúter poistený, vždy nám len povedali: ,,yes, yes, full insurance, full insurance. Samozrejme, že bol bez poistenia 😀 . Skútre sa tam požičiavajú „na divoko“ bez papierov, zmlúv alebo poistení. Hneď pri prvej jazde zisťujeme, že máme silnejší skúter, než na ktorý máme vodičák.

Prvou zástavkou bola Goyamboka beach. Je to malá skrytá pláž, s lehátkami a reštauráciou priamo na pláži. Ochutnali sme tam miestne ryby, ktoré práve vylovili z oceánu.

Goyamboka beach

Silent beach

srí lanka: silent beach

Večer sme zakončili pozorovaním hniezdenia korytnačiek na neďalekej pláži. O pláž sa stará malá organizácia, ktorá čistí pláž a zároveň chráni nakladené vajíčka.

Po príchode na ubytovanie, nás čakalo na strope nemilé prekvapenie. Pavúk, veľký ako dlaň. Teda nemilé prekvapenie to bolo hlavne vtedy, keď sme ho pri „lovení“ stratili z dohľadu. Srí Lanka má totiž viacero druhov jedovatých  pavúkov a my sme nevedeli, či je to jeden z nich (ale mali sme podozrenie). Po hodine lovu Mišo úspešne vyhadzuje votrelca z izby (dokonca živého!).

9. deň Tangalle – Hiriketiya – Koggala

Hiriketiya je malá zátoka s perfektnými vlnami na surfovanie. Na svoje si prídu začiatočníci aj pokročilí a taktiež sú tu k dispozícii aj inštruktori. Keďže my sme si veľmi verili, skúšali sme to bez neho. Po pár (dobre, možno viac ako pár) pritopeniach sme zjazdili prvú vlnu.

Dobití od surfu a spálení od slnka sme mierili na ubytovanie v Koggale.

10.-13. deň Koggala, Mirissa

Ubytovanie v Koggale bolo super, ale neponúkalo žiadnu možnosť stravovania okrem raňajok. Takže, keď sme objavili chutnú reštauráciu, boli sme tam varení pečení. Každý deň, 1-2 krát do dňa sme chodili takmer 2 kilometre tam aj späť, len aby sme sa najedli. Bol to taký začarovaný kruh, pretože kým sme prišli späť na ubytovanie, boli sme zas hladní.

srí lanka: okolité pláže

Nasledujúce dni sme autobusmi a tuk-tukmi brázdili okolité pláže.

srí lanka: palmy

Mirissa

pláže, more a palmy na srí lanke

Pod Coconut Tree Hill je malá plážička, kde sme plávali s korytnačkami 🙂 .

13. deň Koggala – Galle – Hikkaduwa

Z Koggaly sme sa si spravili krátku zástavku v nemeckom mestečku Galle, ktorý vyniká krásnym majákom.

mestečko Galle, ktoré vyniká krásnym majákom

A odtiaľ už konečne do Hikkaduwy za korytnačkami.

srí lanka: plávanie s korytnačkami

Korytnačky sa tu nachádzajú takmer každý deň a vo veľkom počte. My sme ich videli asi desať, boli priamo pri brehu a nechali sa kŕmiť riasami.

V Hikkaduwe sa nachádza veľmi lacná a chutná reštaurácia, kde sa dá super najesť (Get fresh restaurant). Mišo si objednal morské kraby a keďže ich predtým nikdy nejedol, keď mu doniesli klieštiky, nevedel ako na to. Boli to 2 hodiny boja, kedy krabie mäso strieľalo po celej reštaurácii. Nakŕmil ním mačku, zašpinil stôl, prispel krabím mäskom Angličanke do vlasov, ale on sám ostal hladný.

ochutnávanie morských plodov

14. deň Hikkaduwa – Colombo – Negombo

Predposledný deň sme sa presunuli vlakom z Hikkaduwa station do Colomba a odtiaľ autobusom do Negomba. Po príchode do mesta sme upozornili „vedúceho autobusu“, kde by sme potrebovali vystúpiť. Ochotne prikývol, no keď vystúpili všetci ľudia na zástavke a my sme ostali v autobuse jediní cestujúci došlo nám, že je niečo zle. Vymysleli si, že nás odvezú až priamo k ubytovaniu, ale za 10-násobne vyššiu cenu lístka. Nechceli nám zastaviť, ale po krátkej hádke nás vysadili na krajnici a my sme znechutení odkráčali na ubytovanie. Bohužiaľ takýchto individuí skazených turizmom je na Srí Lanke kopa a treba si na nich dávať pozor.

Záver

• Opice nie sú priateľské stvorenia a mať v ich blízkosti čerstvé ovocie je hazard.
  • Nikdy si nemyslite, že keď sa niečo pokazí, nemôže sa ešte viac ! 😀
  • Vo svete sú stále milí a dobrosrdeční ľudia, ktorí radi pomôžu.
  • Keď neviete jesť kraby, nerobte to – ostanete hladní.
  • Keď počujete trúbenie autobusu, buďte v strehu.
  • Každý deň si doprajte čerstvý kokos a fresh juice (čerstvé rozmixované ovocie). ♥
  • Ak Srílančan kýve hadím pohybom hlavou zo strany na stranu, súhlasí.