Patrik Paulínyi22. november 2019

Bali: tropický raj Indonézie

Bali

Bali je ostrov, kde si každý nájde to, po čom jeho srdce piští. Fantastické jedlo, krásne rezorty či nádherná fotogenická príroda. Navyše, v Indonézii som ešte nikdy nebol, tak sú moje očakávania veľké.

Prvé miesto, ktoré na Bali navštevujem je Canggu. Veľa sa tu toho síce nenachádza, no žije tu väčšina ľudí, ktorí sa presťahovali na Bali. Má totiž najlepšiu infraštruktúru a nájdete tu všetko, čo k životu potrebujete. Ja si tu len požičiavam motorku, ktorá pri prenájme na 10 dní stojí neuveriteľných 2,5 eura na jeden deň a presúvam sa do mesta Ubud. Tie cesty sú však také preplnené, že jazdu na motorke si na Bali moc nevychutnáte. Ubud je totálne upchatý a celé mesto tvorí jedna obrovská zápcha. Preto volím plán, že lokality budem navštevovať počas východu slnka, kedy je jednak najkrajšie svetlo na fotky a väčšina ľudí ešte spí.

Bali - ryžové políčka Tegallalang

Východ slnka na ryžových poliach

Ráno teda vyrážam na veľmi populárne ryžové políčka, kde si užívam východ slnka. Hneď na okraji sú, v Indonézii tak veľmi populárne hojdačky. Schodíkmi schádzam na spodné terasy a späť na vrchol na druhú stranu. Miesto je ešte o niečo krajšie, keď slnko zasvieti na terasy a zdvihne sa para z rannej rosy. Najväčším zážitkom je milý lokálny psík, ktorý ma sprevádza po celom areáli až k motorke na parkovisku. Tam sa zrazu otočil a šiel zrejme ukazovať areál ďalším turistom.

4lovek pracujúci na ryžových poliach

Zlodeji v Opičom lese

Odtiaľto smerujem do Monkey forest, ktorý sa otvára až o 3/4 hodiny, a tak tam čakám ako najväčší opičí fanúšik. V skutočnosti sa týchto zvierat bojím. Keď na mňa nejaká opica vyskočila, v momente moje telo stuhlo a nevedel som, čo mám robiť. Na ploche o veľkosti 12 hektárov sa ich tu nachádza 749 a s najväčšou pravdepodobnosťou si aj vás nejaká osedlá. Ak vám môžem poradiť, veľmi dobre si strážte svoje veci. Jedna šikovná opica mi z batohu, kde nebol zips, ukradla pásku a ďalšia išla dokonca po zipsoch!

Bali - Opičí ostrov v Ubude

V okolí Ubudu sa taktiež nachádzajú krásne vodopády. Tie, čo na mňa zapôsobili najviac, boli vodopády Leke Leke a Nung Nung. Na ten druhý menovaný som chcel pôvodne prísť na východ slnka, aby som sa vyhol ľuďom. No priznám sa, že som nezvládol ranné vstávanie a prišiel tam až na západ slnka. O to lepšie, práve v tom čase bol nasvietený zapadajúcim slnkom a ľudia už boli dávno fuč, keďže vodopád sa nachádza ďaleko od všetkého.

Bali - Vodopád Leke Leke

Vodopád NungNung

Vodopád NungNung na Bali

Vyhnite sa problémom, zaplaťte si sprievodcu

Popravde som zatiaľ trochu prekvapený z ľudí na Bali. Vôbec som nečakal, že budú takí usmievaví a milí. Naopak, očakával som ľudí zhýčkaných turizmom, snažiacich sa získať od turistov čo najviac peňazí. Preto som trocha sklamaný po príchode k jazeru Batur. Je to miesto, kam sa teším najviac kvôli výstupu na sopku Mt. Batur.

Bali - Sopka Mt Batur

Už pri vjazde do lokality sa platí mýto a okamžite ma obkolesujú domáci snažiaci sa predať mi svoje maľby. Odídem od jedného a pri mne je okamžite ďalší. Po príchode do hotela mi ďalší chlapík oznamuje, že na sopku sa sám nedostanem a musím mať sprievodcu. Následne na mňa vytvára nátlak, že musím reagovať rýchlo, o hodinu sa už nebude možné nahlásiť na zajtrajší výstup. Čítam recenzie na internete a nachádzam článok typu – túra na Mt. Batur sám bola obrovskou chybou. Nie z dôvodu, že by túra bola náročná, to vôbec nie je, ale domáci blokujú turistický chodník a nútia vás zaplatiť za sprievodcu šialených 38 eur. V prípade, že odmietnete, sú agresívny a neváhajú použiť násilie a vyhrážať sa vám. Väčšina z týchto ľudí, čo to skúsila sama, hore neprišla. Krásne rezencie na úvod a nehodlám teda riskovať nejaké problémy a radšej som si sprievodcu zaplatil, no zjednal som ho na 15 eur.

Tri hodiny ráno a môj sprievodca mešká už 3/4 hodiny. Dávam tomu posledných 5 minút, kým sa poberiem späť do postele. Našťastie prišiel a sprevádza ma na parkovisko. Tam však zisťujem, že môj sprievodca je len 15 ročný chalan a tento chlapík bol len sprostredkovateľ. Sprostredkovateľ, ktorý si za každého turistu necháva 450 000 rupií, pričom chlapcovi ide len 150 000.

Aktívna sopka na Bali

Konečne vyrážame a prvé dva kilometre ideme po miernom kopci, ktorý sa na ďalších kilometroch postupne dvíha. Na chodníku sa nachádzajú pravidelné kontroly, či mám so sebou sprievodcu, takže sám by som ozaj neprešiel. Môj 15 ročný sprievodca nahodil zdrvujúce tempo a aj keď som si najskôr myslel, že nebudem stíhať, v strmých pasážach sa vypýtal na pauzu on 😀

Túra trvá bežne 2 hodiny, my sme ju vyleteli za hodinu a dvadsať minút, a to nás posledný kilometer ešte zdržali ľudia, ktorých sme už nemali kadiaľ predbehnúť. Na vrchole sa nachádza ľudí naozaj požehnane. Je to však aj z toho dôvodu, že všetky tour sú organizované na východ slnka, a tak prakticky všetci ľudia, ktorí na sopku v ten deň vystúpia, idú naraz. Po polhodine čakania vychádza slnko a pohľad je skutočne nádherný. Dominuje mu najvyššia miestna sopka s výškou 3000 m a naposledy vybuchla minulý rok. Vtedy táto túra musela byť neuveriteľným zážitkom.

Najkontroverznejší hinduistický cintorín na svete

Túra na Mt. Batur je fakt nádherná, len škoda tej situácie, ktorá tu panuje. Poobede obchádzam jazero a mierim do dedinky Trunyan. Stavím sa, že keď dovolenkujete v južných častiach Bali a vychutnávate si skvelé jedlo a pláže, ani by vás nenapadlo, že na Bali sa nachádza jeden z najkontroverznejších cintorínov na svete.

Dedina Trunyan - Pozostatky tiel v bambusových klietkach

Hinduizmus ma veľmi veľa odvetví a prakticky každá dedina má svoje vlastné zvyky a tradície. Obyvatelia tejto dediny majú strach mŕtve telá spaľovať z dôvodu, že prebudia vulkán, ktorý leží na opačnom brehu jazera. Preto telá nechávajú zhniť len tak na vzduchu v bambusových klietkach pod posvätným stromom, ktorý zabezpečuje to, že sa na mieste nenachádza žiadny smrad.

Bali - Najkontroverznejší cintorín na svete

Ubud pred 30 rokmi

Posledné miesto, na ktoré smerujem, je východ ostrova a ubytovávam sa v meste Sidemen, ktoré sa nazýva ako Ubud pred 30 rokmi. Nachádzajú sa tu maličké dedinky s úžastnými ľuďmi a obrovské množstvo ryžových políčok.

Okolie Sidemen - ryžové polia

Aby toho nebolo málo, nad horizontom sa vyníma Mt. Agung, ktorý je najvyššou horou Bali s výškou presahujúcou viac ako 3000 m. Je dodnes aktívnym vulkánom, ktorý mal poslednú erupciu minulý rok, kedy ochromil leteckú dopravu nielen v Indonézii, ale tiež v Austrálii. Z jeho vrcholu sa vám ponúka krásny výhľad na celé okolité ostrovy a v prípade dobrej viditeľnosti môžete vidieť až na Lombok.

Mount Agun - najvyššia hora na Bali

5 naj ostrova Bali

Krásny výhľad na vulkán je z Lempuyang Temple, ktorý je jedným z najstarších a najuctievanejších chrámov, aké sa na Bali nachádzajú. Jeho vstupná brána je dnes jednou z najvyhľadávanejších a najfotografovanejších atrakcií na Bali. Priamo za ňou zapadá slnko, a tak je ideálne prísť na toto miesto podvečer. Nachádza sa vo výške 1175 m a ak budete mať šťastie na dobrú viditeľnosť, priamo za bránou sa nachádza aj najvyššia sopka Mt. Agung.

Lempuyang Temple

Keď som vyrážal na Bali, bol som trochu skeptický. Bál som sa obrovského množstva turistov a čakal som nepríjemných, turizmom rozmaznaných domácich. No práve oni ma na ostrove najviac zaujali, pretože boli neskutočne milí a už teraz sa teším, kedy sa na Bali opäť vrátim.

Patrik Paulínyi
Autor článku
Nerád pri cestovaní plánujem program dopredu. Najkrajšie zážitky mi vždy prinieslo zdanlivo nezmyselné túlanie sa bez plánov.