Ľubica Buršáková10. december 2019

Island: ako prejsť ostrov za 7 dní

Na internete sa neustále objavujú lacné letenky na tento čarovný ostrov a jednu takúto akciu sme využili aj my. S kamarátkou sme už dlho po tom túžili a konečne sa to splnilo. Chceli by ste sem ísť aj vy, ale stále váhate? Neváhajte a pakujte sa na Island! Neoľutujete.

Cestu na Island sme si dopredu rozplánovali.

Cestu na Island sme plánovali tak, aby sme stihli prejsť celý ostrov a vidieť toho čo najviac. Bolo to trochu risk, lebo počasie je tu nevyspytateľné a trochu postrašilo aj nás hneď na začiatku.

1. deň

Prileteli sme na letisko Keflavík. Tam sme si pri letisku vyzdvihli už dopredu objednané auto, ktoré tu určite budete potrebovať. Auto-požičovní je tu dosť, odporúča sa vybrať si auto 4×4, hlavne v zimnom období. Vydali sem sa po západnom pobreží a naše prvé ubytovanie sme mali v meste Ólafsvík. Cestou sme ako prvú objavili farmu s koňmi Laxnes Horse Farm. Môžete sa tu s nimi pofotiť a ak sa nebojíte, aj pohladkať.

Island: farma s koňmi Laxnes Horse Farm

Potom sme sa vybrali do národného parku Þingvellir. Tu sme si zažili prvú islandskú zmenu počasia s krásneho slniečka do snehovej fujavice.

Island: národný park Þingvellir

2. deň

Druhý deň sme sa vybrali k hore Kirkjufell, ktorá je asi jedna z najznámejších a najfotografovanejších. Z časti k tomu dopomohol aj seriál Game of Thrones, v ktorom sa hora objavila. Jeden záber, ktorý bol v seriáli si spravili aj moji parťáci.

Island: hora Kirkjufell, ktorá je asi jedna z najznámejších a najfotografovanejších

Island a pozorovanie kosatiek

V tento deň sme si objednali aj výlet na pozorovanie kosatiek. Počasie nebolo zrovna najlepšie, ale plavba sa nerušila, tak sme nastúpili. Výhľady z lode boli krásne a konečne sa loď zastavila na otvorenom priestranstve. Ako sme zastavili, začali sa vo vode objavovať čierne plutvy.

Kosatky na Islande

Plávali okolo nás kosatky. Z každej strany sa ich zopár dalo vidieť. Ani neviem, ako dlho sme ich pozorovali, ale bolo to skvelé. Posádka neskôr hovorila, že sme mali šťastie, koľko sa nám ich ukázalo. Cestou späť sa začalo dosť zhoršovať počasie a loď skákala na vlnách celkom nebezpečne. Našťastie sme v plnom počte dorazili k brehu. Fakt som bola šťastná. V tento deň sme mali pokračovať na sever, ale kvôli počasiu bola vydaná výstraha, tak sme radšej zostali ešte jednu noc.

kosatka na Islande

Island je známy aj svojimi hotspotmi

V tejto oblasti môžete navštíviť napríklad Landbrotalaug Hot Spring. Nám sa to však nepodarilo, lebo tam nie je celkom dobrá dostupnosť. Bolo veľa snehu a dosť zima, tak sme to vzdali.

3. deň

Tretí deň sme pokračovali v ceste na sever. Chceli sme tu vidieť tulene, čo sa nám po dlhom hľadaní aj podarilo.

tulene na Islande

Na západnej strane polostrova Vatnsnes sme natrafili na farmu Illugastaðir. Navštívili sme aj skalnú „bránu do pekla“ Hvítserkur. Tento prírodný úkaz niektorí nazývajú aj troll, alebo drak. Opäť sme zažili rýchlu zmenu počasia. Na večer sme po dlhom cestovaní dorazili do mesta Akureyri.

Island: prírodný úkaz nazývaný aj troll, alebo drak.

4. deň

Ďalší deň sme sa (samozrejme opäť) vydali na cesty, na východné pobrežie do mesta Egilsstaðir. Zastavili sme sa pri jazere Ljósavatn. Bolo krásne slnečné počasie a aj keď sme boli na severe, mohli sme chodiť iba v mikinách. V tejto oblasti sa nachádzajú vodopády Goðafoss, jaskyna Grjótagjá a krátery Skútustaðagígar.

Island: vodopády Goðafoss

V tento deň sme si aj trošku dopriali a navštívili termálne kúpele Mývatn. Síce sme si priplatili, ale treba sa občas rozmaznávať a pivko v horúcej vode padne dobre. Kúsok od kúpaliska sa nachádza aj geotermálna oblasť Hverir s vriacim bahnom, parou cez ktorú nebudete vidieť skoro nič a okolo toho všetkého silný zápach síry.

Island: termálne kúpele Mývatn

Každý deň sme samozrejme pozerali aj predpovede pre polárnu žiaru. Niekedy sme mali vysoký index, ale krásne nám snežilo. A tu na východe sa nám konečne podarilo ju vidieť. V noci sme sa vybrali s autom hľadať odľahlejšie časti, kde nám nebude rušiť výhľad svetlo z mesta. Už keď sme to po dlhom čase chceli vzdať sa konečne začala objavovať. Začiatok bol ako slabý lúč z nejakého discoklubu. A potom postupne zosilnela. Bol to skvelý zážitok. O východe sa vie, že tu môžete vidieť soby. A je to naozaj tak. Nám sa podarilo vidieť veľké stádo neďaleko cesty. Všade sa hovorí, aby ste nezastavovali hocikde popri ceste kvôli fotkám. Je tiež pravda, že v týchto častiach počas zimy uvidíte auto zriedka. Juh je už viac rušnejší.

5. deň

Vo východnom meste Reydarfjördur sa nachádza drevený kostol, ktorý pochádza zo Slovenska a bol vysvätený slovenským biskupom. Boli sme sa pozrieť vo vnútri a sú tu aj modlitebné knižky v slovenčine. Po tejto návšteve sme sa vydali na južné pobrežie. V lagúne Jökulsárlón sa nachádza turistami obľúbená Diamond Beach, kde na čiernej pláži ležia malé ale aj obrovské ľadovcové kryhy.

Pri pokračovaní sme medzi kopcami zazreli ľadovo modré „svetlo“. Bola to ľadovcová rieka  Svínafellsjökull. Zložitý názov a viedla sem aj zložitá cesta. Hlavne dala zabrať autu. Nám tam potom dal zabrať silný vietor.

6. deň

Predposledný deň na cestách sme navštívili vodopády Stjórnarfoss a Skógafoss.

vodopády Stjórnarfoss a Skógafoss na Islande

V meste Vík sme si zašli na pláž s čiernym pieskom a silnými vlnami. V tejto oblasti sa nachádza aj pláž Reynisfjara, ktorá je známa tým, že je najnebezpečnejšia. Hovorí sa, že by ste sa tu nemali otáčať oceánu chrbtom. Pláž má asi 6km a je tu aj jaskyňa, o ktorej sme vtedy bohužiaľ nevedeli.

pláž Reynisfjara, ktorá je známa tým, že je najnebezpečnejšia

Odtiaľto sme prešli k najjužnejšiemu bodu na Islande s krásnym výhľadom a veľmi silným vetrom Dyrhólaey. Nachádza sa tu maják a je tu výhľad na spomínanú pláž a skalné útvary, ktoré lákajú veľa turistov cestujúcich na Island.

výhľad na jednu z najnebezpečnejších pláží na svete

Cestou tu môžete vidieť mnoho malých vodopádov, nad ktorými sa už mnohokrát nebudete pozastavovať, ale ďalším turistami obľúbeným je Seljalandsfoss. Je to možno aj pre to, že môžete prejsť až zaň a spraviť si tak krásne fotky, hlavne v slnečný deň. Ak sa sem chcete ísť pozrieť, určite nezabudnite na pršiplášť. Potom sme prešli už len do hlavného mesta Reykjavík, kde sme mali posledné ubytovanie.

vodopád Seljalandsfoss, za ktorý môžete prejsť a spraviť si tak krásne fotky

7. deň

Posledný deň sme chceli ešte prejsť zopár miest, ako napríklad známi Strokkur gejzír. Ten chŕli vodu približne každých 10 minút. Takže sa určite dočkáte a môžete si pripraviť foťáky.

Island: Strokkur gejzír, ktorý chŕli vodu približne každých 10 minút

Ďalším turistickým miestom sú vodopády Gullfoss, ktoré patria do chránenej oblasti. Ako posledný sme navštívili kráter Kerid. Výhodou zlého počasia na tomto mieste je, že nemusíte platiť vstupné. Zrovna nám začalo silno fúkať, tak sme to mali zdarma. Keď sme sa vracali k autu, prichádzajúci turisti už museli platiť. Všetky tieto miesta patria do „zlatého okruhu“.

Island: pohľad na kráter Kerid

Potom sme si už len prešli v rýchlosti hlavné mesto a šli si konečne oddýchnuť po náročnom, ale úžasnom týždni plnom neskutočných zážitkov.

Ľubica Buršáková
Autor článku
"Cestovaním zistíte, ako sa každý mýli v názore na iné krajiny" Aldous Huxley