Ivana Mišíková16. október 2019

Nórsko: stopovanie a couchsurfing

Keď som bola na Erasme v Litve, s kamarátmi sme neustále sledovali lacné letenky z Vilniusu do Osla, pretože Nórsko bol náš sen. Kúpili sme si letenku na máj a rozhodli sa ísť stopom a vidieť tie najdôležitejšie miesta, lebo sme si mysleli, že v máji tam tiež začína leto tak ako u nás. Samozrejme Trolltunga a Preikestolen boli tiež v pláne.

Sneh týždeň pred odletom.

Počasie v máji v Nórsku však nie je ako v strednej Európe. Preto, keď nám týždeň pred odchodom do Nórska v máji vo Vilniuse snežilo, začali sme sa obávať, či stopovanie a stanovanie bude dobrý nápad. Nabalili sme si jedlo na 9 dní, hrubé oblečenie, pribalili zošit na nápisy na stopovanie a vybrali sa do Nórska. Pred odchodom mi kamarát z Grécka vravel, že ak by si mal vybrať medzi stanovaním v Nórsku a stopovaním v Albánsku, radšej by šiel stopovať do Albánska. Albánsko je pre Grékov niečo ako Luník IX pre Slovákov.

Pohľad na hory, ktoré skrášľujú Nórsko

Než som sa na tento výlet vybrala nečakala som, že sa do Nórska tak zamilujem.

Keď sme pristáli v Nórsku, hneď na letisku sme to riskli a začali stopovať. Zastavili sme auto a šofér nám povedal, že nás vezme do Osla. Po chvíľke rozprávania nám povedal, že je taxikár tónom, či to snáď nie je očividné. V danom momente sme si predstavili tú sumu, ktorú by od nás žiadal, pretože v Nórsku sú taxíky veľmi drahé a verím, že celý náš 10-denný budget by šiel na tento taxík. Našťastie však končil svoju zmenu a chcel nás hodiť z dobrej vôle.

Nórsko a príroda v ňom

„Takže sa môžeme rozprávať aj po slovensky?“

Z Osla sme stopovali ďalej, lebo sme sa ešte v ten deň chceli dostať do Bergenu, prístavného mesta na druhej strane Nórska. Všetci šoféri, ktorých sme v ten deň zastavili nám povedali, že je to nemožné. Za Oslo nás hodil chalan, ktorý vyzeral ako Indián. Vravel, že je z Južnej Ameriky. Keď som mu povedala, že som zo Slovenska, tak sa na mňa otočil a opýtal sa: „takže môžeme aj po slovensky?“. Po chvíli vysvitlo, že na Slovensku študoval v Martine a preto sa naučil aj po slovensky a potom sa presťahoval do Nórska. V ten deň sme prechádzali aj okolo ostrova, kde pred niekoľkými rokmi Breivik uskutočnil teroristický útok.

Za jeden deň stopom v Bergene

Večer sme sa už nachádzali v Bergene vďaka jednému staršiemu pánovi, ktorý pracoval pre Nórsku armádu a šiel z Osla priamo domov. Dokonca nás odviezol priamo pred blok nášho couchsurfera, u ktorého sme ostávali na jednu noc. Keď nás tento milý pán viezol, prechádzali sme aj cez Lærdal Tunnel, ktorý je nadlhším cestným tunelom na svete a má 25 kilometrov. Prechádzali sme aj v kopcoch, kde je celoročne sneh, pretože je to Nórsko, takže snáď nie je čo dodať.

Nórsko a pohľad na okolie popri ceste.

Mesto, kde priemerne prší 215 dní v roku.

Bergen je druhé najväčšie mesto v Nórsku a niektorí tvrdia, že sa ho oplatí vidieť ešte viac než Oslo. Okolo Bergenu sa nachádza 7 hôr a keďže sa nachádza pri mori a v horách, má veľa zrážok. Priemerne v tomto meste prší 215 dní, preto je nazývaný mestom dažďa.

Bergen, druhé najväčšie mesto v Nórsku.

Choďte na Trolltungu, teda v preklade trolí jazyk iba v lete.

Po Bergene sme sa vybrali smer Trolltunga, kde sme chceli ísť na túru, avšak všetci šoféri, ktorých sme v ten deň zastavili nás od Trolltungy odrádzali. Nakoľko bol máj, v Nórsku je to ešte iba začiatok jari a na vrcholkoch hôr sa nachádza veľa snehu. Potrebovali by sme snehule a pre neskúsených turistov sa tento výlet neodporúčal, pretože cesta hore aj dole trvá 8 až 10 hodín. Preto sme sa rozhodli Trolltungu sklamane vynechať. Trolltunga je asi najznámejšie miesto v Nórsku. Ide o skalnatý výbežok, ktorý vyzerá ako jazyk a každoročne tam chodia milióny turistov.

Trolltunga je asi najznámejšie miesto s ktorým sa stretnete, ak sa rozhodnete pre Nórsko. Ide o skalnatý výbežok, ktorý vyzerá ako jazyk.

Náš šofér z Poľska nám poukazoval okolie Oddy.

Ak sa náhodou budete chystať na Trolltungu, tak sa určite zastavte v dedinke Odda. Nachádza sa vedľa jazera Langavatnet a výhľad z Oddy na krajinu je skutočne nádherný. My sme sa rozhodli prenocovať niekde pod vodopádom a tak sme si stopli auto, v ktorom sedel Poliak. Bol veľmi rád, že sa s nami môže rozprávať vo svojom rodnom jazyku a preto nás zobral na jeden výšľap nad mestom, kde sme mali perfektný pohľad na krajinu.

Vodopád Låtefossen

Pri Odde sa taktiež nachádza dvojitý vodopád Låtefossen, kde nás zobral ten milý Poliak. Takže v okolí tejto dedinky je toho veľa čo vidieť.

Výstup na Preikestolen, jedno z najikonickejších miest Nórska, nie je náročný.

Nakoniec sme neprespali pod vodopádom, ale u Poliaka, ktorý nám ponúkol, že môžeme prespať uňho. Hneď ráno nás odviezol za mesto, kde sme stopovali smer Preikestolen, kde sa nám podarilo dostať na druhý deň. Preikestolen je ďalším z ikonických miest Nórska, ktoré môžete vidieť na fotografiách. Výstup na Preikestolen trvá dve hodiny. Nejde o náročnú cestu, tak ako na Trolltunge. Nám nanešťastie pršalo, takže sme nemali ten nádherný výhľad do doliny, ktorý vidíte na všetkých fotografiách. Bolo nám to popravde jedno, lebo aj zahmlená krajina mala svoje čaro.

17. mája Nóri oslavujú Deň Ústavy a mestá sú plné ľudí a Nórskych vlajok.

Po Preikestolen sme šli smerom Stavanger, kde sme sa dostali stopom a trajektom. V meste Stavanger sme boli 17.mája, teda v čase najväčšieho národného sviatku Dňa Ústavy. Počas tohto dňa sa konajú všade sprievody, kde všetci domáci majú Nórsku vlajku, ľudia tancujú, spievajú a oslavujú.

17. mája Nórsko oslavuje Deň ústavy a mestá sú plné ľudí a Nórskych vlajok.

„Russefeiring“

Taktiež v tento deň môžete vidieť veľa tínedžerov, ktorí majú na sebe overal vo farbách Nórskej vlajky. Nosia ho od konca apríla do 17. mája, Dňa Ústavy. Tento overal nosia mesiac bez vypratia, pretože ak by sa vypral, ostatní študenti, ktorí oslavujú „russ“ im ho môžu ustrihnúť a urobiť z neho kraťasy ako formu trestu. „Russefeiring“ je mesiac osláv, keď stredoškolskí študenti každý deň po škole popíjajú a oslavujú vstup do dospelosti až po deň záverečných skúšok. Mimochodom, cena tohto overalu je okolo 70€.

"Russefeiring" je mesiac osláv, keď stredoškolskí študenti každý deň po škole popíjajú a oslavujú vstup do dospelosti až po deň záverečných skúšok.

Stavanger je plné street art.

V Stavangeri sme strávili dve noci u nášho couchsurfera, ktorý bol úplne super. Spoznali sme aj jeho kamarátov a detailne preskúmali mesto, ktoré je plné street art, ktoré ja milujem.

Nórsko: Stavanger je plné street art.

Nórsko: Stavanger, ktoré je plné street art.

Hlavné mesto Oslo ma dostalo.

Po Stavangeri sme šli vlakom do Osla, od ktorého som nemala veľké očakávania, ale toto hlavné mesto bola čerešnička na torte nášho úžasného výletu. Zamilovala som sa doňho. Budova opery je moja najobľúbenejšia budova v meste. Nachádza sa na fjorde Oslofjord. Táto budova vyhrala kultúrnu cenu na World Architecture festival v Barcelone v roku 2008. Mimochodom, mramorová strecha opery má predstavovať ľadovec prúdiaci z fjordu. Na strechu opery môžete vyliezť celoročne.

Oslo a budova opery, ktorá sa nachádza sa na fjorde Oslofjord. Táto budova vyhrala kultúrnu cenu na World Architecture festival v Barcelone v roku 2008.

Oslo – zelené hlavné mesto, najzdravšie a najdrahšie.

Nórsko je kráľovstvo, takže nesmie chýbať ani kráľovský palác. Slottet bol postavený v prvej polovici 19. storočia pre vtedajšieho kráľa. Dnes je však toto miesto domovom nórskeho monarchu. Park v jeho okolí je úplne zadarmo. Oslo je plné zelene a preto získalo ocenenie Európske zelené hlavné mesto. Patrí medzi najzdravšie hlavné mestá pre život ale je aj jedno z najdrahších.

Oslo je plné zelene a preto získalo ocenenie Európske zelené hlavné mesto. Dokonca patrí aj medzi najzdravšie hlavné mestá pre život ale aj jedno z najdrahších.

Nobelova cena za mier sa odovzdáva v Osle.

V Osle sa odohráva oceňovanie víťazov Nobelovej ceny za mier každý rok na jeseň, v radnici vedľa ktorej sa nachádza Nobel Peace Center. Zvyšné ceny sa odovzdávajú v Štokholme. Toto okolie mesta je úžasné na prechádzku, pretože vedľa Nobel Peace Center a radnice sa nachádza aj Akershus pevnosť, od ktorej to nie je ďaleko k budove opery.

Nórsko: Akershus pevnosť

Najväčší park sôch na svete.

Oslo je nádherné a je tam veľa toho, čo vidieť. My sme tam strávili posledný nezabudnuteľný deň. Poobede sme jedli tacos s naším couchsurferom a večer som videla jeden z najkrajších západov slnka v mojom živote v parku sôch Vigeland. Tento park je najväčší park sôch na svete a obsahuje viac než 200 sôch.

Nórsko: Západ slnka v parku sôch Vigeland.

Krajina môže byť chladná, ale ľudia sú veľmi milí.

Nórsko je veľmi drahé, hlavne pre ľudí zo strednej a východnej Európy. Preto sme sa rozhodli uskutočniť náš výlet takto low-cost. Som za to veľmi vďačná, lebo sme stretli skvelých ľudí a na tento výlet spomínam ako na jeden z najlepších v mojom živote. Ľudia boli extrémne milí a chceli nám zakaždým pomôcť. Veľa starších párov nám zastavilo, lebo sa o nás bálo a predstavili si svoje vnúčatá. Ja som doposiaľ nemala ani jednu negatívnu skúsenosť so stopovaním či couchsurfingom. Niekoľkokrát nám ľudia ponúkli nocľah. Z 8 nocí sme stanovali iba 2, pretože sme mali couchsurfing a ostali sme jednu noc s milým Poliakom, ktorý nás nechcel nechať stanovať vonku. Dokonca, keď sme stanovali tak prvá noc bola strávená na pláži s úžasným výhľadom a druhá v kempe pod Preikestolen.

Nórsko: Niekoľkokrát nám ľudia ponúkli nocľah a z 8 nocí sme stanovali iba 2, pretože sme mali couchsurfing.

Všetci hovoria po anglicky, od malých detí až po dôchodcov.

Aj keď ma veľa ľudí od stopovania odrádzalo, Nóri naň nie sú zvyknutí a kamaráti nášho couchsurfera v Stavangeri si z nás robili srandu, či šoférov okrádame a znásilňujeme, aj tak to bol skvelý zážitok. Maximálne sme čakali na auto polhodinu, pretože sme boli v zlej lokalite. Ľudia nám zastavili vždy a nemali sme nikdy s nikým problém, pretože ľudia tu sú veľmi milí a priateľskí. Veľká výhoda je, že všetci hovoria po anglicky, od malých detí až po dôchodcov, takže nebudete mať problém sa s nikým dohovoriť.

Nórsko je jedna z mojich najobľúbenejších krajín.

Táto krajina ma okúzlila. Určite sa tam plánujem vrátiť a Nórsko každému odporúčam. Dokonca v lete dni v Nórsku trvajú omnoho dlhšie, západ slnka býva o polnoci. Čo sa týka ich kuchyne, my sme väčšinou jedli z našich zásob jedla alebo sme si kúpili hotdog na trajekte, ktorý sa pokladá za niečo ako národné jedlo. Ľudia v Nórsku sú vraj hanbliví, tak ako väčšina škandinávcov. Viem o tom svoje lebo som žila v Švédsku 4 mesiace, ale my sme stretli veľa komunikatívnych a príjemných ľudí. Je tam veľmi bezpečne, čo môžem dosvedčiť našim dobrodružným výletom. Nórsko má tisícky fjordov, jazier, vodopádov a ľadovcov, takže táto krajina určite stojí za navštívenie.

Nórsko má tisícky fjordov, jazier, vodopádov a ľadovcov takže táto krajina určite stojí za navštívenie.

Ivana Mišíková
Autor článku
Príliš veľa krajín, príliš málo času.