Anna Onderková05. december 2019

Srí Lanka: ázijský ostrov, na ktorý sa musím ešte vrátiť

Zo Srí Lanky sa stáva čím ďalej tým atraktívnejšia destinácia. Ako pre typických dovolenkárov túžiacich po relaxe, tak aj rodiny s deťmi, cestovateľov hľadajúcich pravé dobrodružstvo i nadšencov ajurvédy. A po jej návšteve sa tomu vôbec nečudujem.

Priznávam, že môj prvý osobný kontakt s Áziou pred 6 rokmi na mňa nespravil príliš dobrý dojem. V mojich spomienkach ostali najmä totálne šialená a neprehľadná cestná premávka v Thajsku a nie práve najčistejšie pláže na Bali. No po rokoch som si povedala, že som asi len natrafila na zlé miesta (čo sa týka Bali) a bola príliš vystrašená a rozmaznaná Európou a Austráliou, ktoré som precestovala dovtedy (to k komu Thajsku). Dať Ázii druhú šancu bolo najlepším rozhodnutím, aké som ako cestovateľka vo svojom živote spravila! A práve Srí Lanka bola tá, kde som túto druhú šancu odštartovala.

Príchod a očakávania od pláže

V hlavnom meste Srí Lanky, kam som priletela, som nestrávila veľa času, čo mi bolo neskôr, keď mi o ňom rozprávala kamoška, aj celkom ľúto. Z letiska v Colombe som sa totiž hneď presunula na juhozápad ostrova, do malého hotelíka na pláži v oblasti Bentota.

Už poučená z Thajska a Bali, nebrala som tú špinu, polorozpadnuté budovy a skládky odpadkov kade tade pri ceste tak tragicky. Kravy a psy, kvôli ktorým sme miestami zastavovali a nechávali ich prejsť cez cestu, ma už nešokovali. Užívala som si výhľad na nekonečné húštiny paliem a horela nedočkavosťou aká bude pláž. Bola úžasná, široká, s jemným pieskom a s malými plážovými barmi, ktoré tu vlastnia prevažne domáci a v ktorých okrem ich miestneho piva Lion určite ochutnajte tradičné jemne pikantné tzv. devilled style food v obmenách s rybami, morskými plodmi a všetkými možnými druhmi mäsa.

Srí Lanka - príchod a očakávania od pláže

Pravá domorodá atmosféra Srí Lanky

V neďalekom mestečku Aluthgama, kam je to tuk-tukom len pár minút cesty, som objavila pravú domorodú atmosféru. Rušná premávka na hlavnej ulici, trúbenie, ľudia motajúci sa po ceste, keďže chodníky tu nie sú príliš v móde a nekonečno obchodíkov, v ktorých predávajú všetko možné od voňavých cejlónskych čajov, farebných sarongov, kožených kabeliek, ovocia, zeleniny i rýb, od kúpy ktorých vás môže, podobne ako mňa, odradiť to kvantum múch, ktoré na nich sedia a predavači sa ich ani nesnažia odháňať. Po anglicky sa tu dohovoríte bez problémov, Srílančania majú navyše strašne rozkošný prízvuk a podľa mojej skúsenosti naozaj milú povahu. Ak však nemáte radi pikantné jedlo, rozhodne im neverte, ak vám povedia, že jedlo je len „little spicy“. Zaručene bude pálivé až-až!

Srí Lanka - atmosféra na domácich trhoch

Srí Lanka - tržnica

Najväčší Buddha

V spomínanej Aluthgame si určite bežte omrknúť aj najväčšieho Buddhu na celom ostrove. Pod asi 30 metrovou sochou sú podzemné chodby s maľbami a v jej okolí menšie chrámiky, kam sa pravidelne prichádzajú miestni modliť a prinášajú bohom obety v podobe veľkých mís s čerstvým ovocím. Vonku bolo hádam 40˚C a zem totálne rozpálená, no i tak nám prikázali vyzuť si v okolí sochy topánky. Pamätám sa, ako som naboso skackala po horúcich kachličkách a snažila sa nájsť aspoň kúsok tieňa, aby mi totálne nezhoreli chodidlá. Domáci, zjavne zvyknutí, sa pri pohľade na mňa len nenápadne uchechtávali.

Vybrať sa na Srí Lanke niekam krátko popoludní je ako opúšťať Bratislavu v piatok okolo 5-tej. Ale že brutálna dopravná zápcha. Taký bordel na ceste som ešte nevidela! Vyhýbame sa tuk-tukom, obrovským dodávkam, školákom, ktorí sa po vyučku vracajú domov, ďalším tuk-tukom a zmäteným policajtom, ktorí sa neúspešne pokúšajú riadiť neriadenú premávku. Policajt píska, decká vykrikujú a všetko čo má kolesá trúbi o dušu spasenú. Odvtedy volám interne tuk-tukárov trubadúri, lebo trúbia najviac a najhlasnejšie zo všetkých.

A takto sa začal náš, pôvodne krátky, výlet do surferského mestečka Hikkaduwa na juhu ostrova. Ide o pomerne turistickú pláž, kde stretnete okrem Aziatov aj kopec Európanov. Je to však výborná východzia destinácia pre šnorchlovacie výlety. Neďaleko od pobrežia sa totiž nachádzajú koralové útesy. Ak sa vám nechce plaviť loďou a radšej sa ostanete kúpať pri pláži, taktiež neoľutujete. A milovníci surfovania si tu tiež prídu na svoje.

Najväčší Buddha na ostrove

Pláž Unawatune

Mojou úplne najobľúbenejšou je však pláž v Unawatune ešte o niečo južnejšie na ostrove. Vládne v nej parádna atmosféra a navštevujú ju skôr backpackeri. Lacné ubytko priamo pri pláži nájdete okamžite, každá reštaurácia ponúka kurzy varenia a v pouličných stánkoch robia tradičné chutné rotti, čo je mäso a zelenina v takmer priesvitnej tenučkej placke. V úzkych uličkách nájdete obchodíky s originálnymi umeleckými predmetmi a bary, kde si drinky vychutnávate v pohodlných hojdacích sieťach či priamo na zemi sediac na vankúšoch.

Zaujímavosti o Srí Lanke

Od Ruana, ktorý nás tuk-tukom viezol, sme sa dozvedeli kopec zaujímavostí o krajine. Napríklad, že to množstvo náhrobných kameňov, ktoré míňame po ceste, patrí obetiam ničivej vlny tsunami, ktorá v 2004-tom zasiahla ostrov. On sám si to vraj dobre pamätá. Nebol vtedy, našťastie, pri pobreží, ale pomáhal pri vyslobodzovaní a záchrane tých, čo prežili. Zničené budovy, ktoré odvtedy buď nestihli opraviť, resp. sa už o to ani nesnažia, taktiež miestami lemujú cesty.

Prezradil nám aj veselšie historky zo života. Konkrétne zo srílanských barov, kde stretnete miestne ženy len naozaj výnimočne. Možno ešte v hlavnom meste, ktoré je už trochu modernejšie, no na vidieku je zvykom, že ženy a dievčatá sedávajú po večeroch doma. A tak miestni muži radi okukujú turistky, kvôli čomu sa často dostávajú do potýčok. A že miestni veľmi radi popíjajú a potom šoférujú. Nuž, hneď sa cítim „bezpečnejšie“, ako si tak kľučkujeme rušnou cestou. Rozhodne som vás týmto ale nechcela odradiť od návštevy Srí Lanky… to len aby ste boli v obraze 😉

Mestečko Galle na ostrove Srí Lanka

Pri motaní sa po juhozápadnom pobreží ostrova sme nemohli vynechať ešte mestečko Galle, ktoré je so svojimi hradbami zapísané v UNESCO. Práve tzv. Fort, opevnenie okolo mesta, je na ňom tým najzaujímavejším, čo láka turistov. Je odtiaľ super výhľad na more a mnohí sem prichádzajú pozorovať západ slnka. Mesto založili v 16. storočí Portugalčania a zanechali tu stavby, domy, elegantné reštaurácie a kostoly, ktoré nie sú pre Áziu celkom typické a práve to robí Galle výnimočným.

Rybí trh

A majú tu tiež známy rybí trh. Úplne čerstvé úlovky sem rybári prinášajú priamo z lodí kotviacich neďaleko. Bavilo ma len tak sedieť pri brehu a pozorovať, ako zo sietí vyberajú kvantá rýb a morských plodov. A ako zanietene obchodníci predávajú tovar. A to nielen na tomto rybom trhu, ale aj na potravinovom, ktorý sme mali neďaleko od hotela. Toľko ovocia a zeleniny pokope som hádam ešte nevidela. Asi tretinu z toho všetkého som ani nepoznala a nikdy nevidela. Ani také veľké haldy sušených rýb. Všetci sa tu prekrikovali jeden cez druhého, čo k atmosfére miestnych trhov jednoznačne patrí.

Srí Lanka a ajurvéda

Ajurvéda, stará vyše 5000 rokov, ktorá je jednou z najpopulárnejších liečebných metód a pochádza z neďalekej Indie, je na Srí Lanke tiež veľmi rozšírená. Ak si netrúfate na kompletný niekoľkodňový pobyt v niektorom z miestnych „retreatov“, ajurvédsku masáž môžete vyskúšať v mnohých centrách či hoteloch, miestni vám určite ochotne poradia. Po jednej takejto masáži som si večer len tak ležala v hojdacej sieti na pláži s pivkom v ruke, keď som zrazu začula čudné šuchotanie. Najskôr som sa zľakla, no keď som lepšie zaostrila, zbadala som veľkú korytnačku, ako si to pomaličky mieri z pláže späť do mora. Nemohla som uveriť vlastným očiam! A zároveň si vravela, že tá Srí Lanka je fakt perfektné miesto. A že sa sem rozhodne ešte musím vrátiť.

Ešte stále neprebádaná Srí Lanka

Lebo i keď som tu toho zažila za tých pár dní dosť, je to stále málo oproti tomu, čo návštevníkom ponúka. Ešte sa túžim túlať uličkami Colomba, aj vyliezť za úsvitu na horu Adam’s Peek, na ktorej vrchole sa nachádza priehlbina v tvare ľudskej stupaje, ktorá je pútnickým miestom budhistov, hinduistov i moslimov. Navštíviť sloní sirotinec v Pinnawale a absolvovať cestu do vnútrozemia k hore Sigiriya. Veď si vygooglite a uvidíte 😉 Je toho tak veľa, čo sa na Srí Lanke dá vidieť a zažiť. A ja nebudem úplne spokojná, kým ju neprebádam niekedy v budúcnosti ešte o niečo viac.

Anna Onderková
Autor článku
Aspoň raz za rok navštív miesto, kde si nikdy predtým nebol.